יום חמישי, 26 ביולי 2018

עצות מהמורה לציור

לו רק הייתי זוכרת להשתמש בעצות שאני משיאה לתלמידי כשאני מלמדת ציור על החיים עצמם, היה לי כל כך קל, כל כך ברור.
ללמד אחרים אני יודעת מצויין, אבל לעצמי, אני תלמידה מאוד ספקנית ולא ממושמעת.

כתבתי פה כמה עצות שאני נותנת לתלמידים שלי, אולי אצליח גם אני ללמוד מהן משהו:

*כשאת לא מבינה מה עשית, תמיד טוב לקום ולהסתכל על הדברים מרחוק, הכל נראה אחרת ופתאום ברור מה לא עובד.

*אל תנסי לכבוש את הדימוי או את הציור, תתמסרי אליו, תני לו להוביל, כל האינפורמציה תימסר לך אם תהיי קשובה.

*האתגר הגדול הוא גם להיות מרוכזת עירנית, דרוכה ונוכחת ובמקביל להיות בשכחה מוחלטת, באי ידיעה, בחוסר מחשבה. אז כל כוחות היקום יכולים להכנס באין מפריע ולעזור לך לתת את המכה המדוייקת, הרעיונות הכי מבריקים באים דרך המעבר הזה וההכרעה מושלמת.

*אל תפחדי לשנות, לפרק ולהרכיב מחדש במהלך העבודה. לפעמים נוצרים חלקים "יפים" שמתמכרים אליהם וחוששים לשנותם פן יהרסו ויתבטלו. אל תתני לפחד לנהל אותך, את חייבת להסכים להתקדם מבלי להיזהר על החלקים ה"יפים". פשוט לעבוד ולדעת שהם לא באמת נעלמים גם אם לכאורה דרסת אותם. הם כמו אבנים יקרות שמנצנצות בכל מיני מקומות. להתבצר סביב חלקים יפים ולקפוא מפחד שיהרסו זה לא דבר מעורר השראה ואין בו אנרגיה של חופש פעולה. כדי להתקדם חייבת להסכים לפרק ולהרכיב מחדש בכל רגע נתון.

*עצה ראשונה וחשובה למציירת מתחילה: כשאת מתחילה עבודה חדשה, מאפס, תני ליד להיות רכה, קלה, חפשיה, אל תמהרי לקבע ולחרוץ תלמים שאי אפשר יהיה למחוק או לטשטש אחר כך, קווים טובים לא בורחים, הם חוזרים ומבליחים כי הם בטבע של היד שלך. כלומר, הקווים הנכונים שלך.

*אל תפחדי מהדימוי שאת רואה לפניך. לעיתים הוא נראה מורכב ובלתי אפשרי. בעצם הכל מאוד פשוט. מערך של כתמים, של אור וצל. ברגע שלא תסתכלי על משמעות הדימוי עם כל מה שנילווה אליה ותזכרי שהוא רק מורכב מכהים ובהירים יהיה לך הרבה יותר קל לגשת אליו לפענח אותו ולתאר אותו, להכנס אליו ולשהות בו. בתוך טווח הכהים והבהירים יכנסו בהמשך גם גווני הביניים שיחברו וירכיבו לדימוי את הגוף. תתמסרי ותשקעי בתנועה וב"תוך" של הדברים והם יעלו על פני השטח בבהירות ובדיוק מופלאים.

*הקשיבי להדרכה שאת מקבלת בלב פתוח ובריכוז מלא ותנסי למצוא את המקום המיוחד שלך שמתחבר ופועל בדרך שלך. לפעמים תגלי תוך כדי תנועה שאת זקוקה להדרכה אחרת, לליווי אחר, לתדר שונה לגמרי. אל תפחדי לקום ולשנות. לפעמים את רק צריכה שיפנו אליך ממקום שונה או יגידו לך את אותם הדברים בצורה אחרת.

*למצוא מורה מתאימה לציור זה מסע. לא כל תלמידה מתאימה למורה מסויימת וההיפך. מכל מורה אפשר ללמוד דברים אחרים, מה כן ומה לא. 
חשובים לא פחות הם המורים ה"גרועים". מורים לא טובים בעיני הם מורים קמצנים שמסתירים מהתלמידים שלהם מידע שיכול לקדם אותם, מורים שמלמדים בלי לעסוק במלאכה בעצמם, לא מציירים בכלל ואפילו לא חושבים על ציור, אבל כן מלמדים אותו מכורח האינרציה. מורים לא טובים הם כאלה שכופים את עצמם על תלמידיהם מבחינת נקודת המבט, הגישה, מבטלים גישות אחרות ומזלזלים באמנים אחרים. עברתי אצל כמה כאלה בחיי וגם מהם למדתי די הרבה, בעיקר מה לא להיות.

עכשיו אנסה לקחת את המילה ציור ולהחליפה למילה חיים ונראה מה יצא לי מזה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה