יום שני, 5 בספטמבר 2016

חקלאות וירטואלית

כמה נהדר ששחררתי את מערום הכעס שגאה בי בשבועות האחרונים, כמה נפלא להיות חפשיה ממנו לעת עתה. לראות ששוב התפנה בי מקום ואני לא מוצפת, לא מקללת ולא בוכה. בת חורין. 

התחילה השנה במסגרות החינוך וטוב שגל השפל הגדול חלף בזמן כך שלא אצטרך להביא ולהחזיר בחטף בלי שיברחו לי דמעות בדרכים ויפקעו עצביי.
בדיוק בזמן לאסיפות ההורים וחגיגות הווטסאפ.
היום בקורס בניסים דיברנו בין היתר על אלמנט זריעת הכוונות והמחשבות, עמלינו הקיומי. יום יום אנו מתעוררים בבוקר, השכם, יש מי שגם בשלוש בלילה ויוצאים לשדה. לוקחים אויר ומתחילים לעבוד באדמת המחשבות. בוחנים את מצב השדה, חופרים, זורעים ומשקים. כל יום וכל לילה, שותלים כוונות. חלק מהכוונות נטמנות בלב, חלק יוצאות בדיבור ואחרות מבקשות להישמע בפני קהל רב.
איכות המחשבות שאנו זורעים מבשרת על איכות חיינו. גם כשהזריעה היא בחדרי חדרים ואין עדים לקיומה הממשי היא מתגשמת. זרעתי שנאה וסכסוך, זה מה שצומח אצלי. זרעתי חוסר סבלנות ותוקפנות, זה יהיה מזוני לימים הקרובים. כל כך פשוט. לא צריך תואר באגרונומיה או נסיון בין דורי בעבודת אדמה, לא צריך להיות אדם מאמין המתפלל לגשם כדי להבין את המנגנון הפשוט הזה.
מתברר שאני לא לבד גם כשאני חושבת את מחשבותי הפרטיות. פעם חשבתי על המשפט הזה בפשטנות, כאילו הרוח לקחה רסיסי מחשבותי ופיזרה באויר וכולם יודעים עלי עכשיו משהו.
היום אני מבינה את זה אחרת.
בהתחשב בעובדה שאני חיה, אוכלת שותה, מדברת, נוכחת במרחבים שונים ובחיים של אנשים אחרים, אני לוקחת אתי לכל מקום את חלקת האדמה שלי ואת יבולה. מכבדת את עוברי האורח. בוא תטעם איזה מלפפון משגע צמח לי. בואי קחי ביס מהעגבניה הבלתי נשכחת הזו. 
התוצרת החקלאית שלי גלויה וזמינה לכל הלך.

ובכלל, למה שאצא מן הבית? אני יכולה לשכב לי פה במיטה בסמרטוטים ולשתף ביבוליי המופלאים בווטסאפ ובפייסבוק. יש איזה דחף חקלאי בכל אחד מאיתנו להשתלט על עוד חלקות, לזרוע גם אצל השכנים, להגדיל את השדה ולהכריע אחרים עם זן המלפפונים המשגע שלי.
ככה אנחנו. חקלאים חרוצים, בכל עונה, בכל שעה. זורעים וזורעים. באדמה שלנו ובאדמות אחרים, אותן אדמות למעשה.
מי אוכל את כל זה? כולם, כל הזמן.

חקלאים שובבים אנחנו, חושבים שאם נזרע רעל יצמחו לנו יופי של מנגואים. ילדינו יגדלו בריאים וחסונים ונחיה ברווחה לה אנו ראויים מאז ומתמיד. אנחנו נזרע בוז, תוקפנות, אלימות וכל השאר יסתדר מאליו לטובתינו כמובן. 
זריעת הזרעים המנוונים מייצרת מעט מזון ומסוג נחות. כך שהחקלאים נשארים רעבים ובלתי מרוצים ואינם מבינים מדוע. הם תוקפים את החקלאים השכנים, אתם דפקתם לנו את החלקה, אתם פיזרתם לנו חרא של זרעים. בגללכם אנחנו רעבים. איש אינו ממריא להתבונן מעבר לחלקתו הקטנה והעלובה. איש אינו מבחין שהחלקות מחוברות.

אנשים יקרים ונפלאים שאני מכירה, מלאים חכמה וטוב, לוקים בסינדרום הזורע המבולבל. מלאים עזוז ויופי, נדיבות ואור ובכל זאת מתפלקות להם שוב ושוב זריעות של בוז ותוקפנות. מחכים ליבול ומתכעסים לגלות שהגידולים רקובים ומנוונים. מאשימים הזולת בכשלונם וברעבונם וממשיכים לזרוע הרס מכורח האינרציה.
בעדינות אעתיק מטאפורה זו למרחבי הווטסאפ למשל, או לאסיפות הורים, היכן שכולם עדים למתרחש ונסחפים אחרי הזורע המוביל. יזרעו טוב, אדיבות, מסירות ועשיה יצירתית, יבוא שפע רב על כולם. יזרעו חוסר שביעות רצון, טינה ותוקפנות, יגררו את כולם לשפל רעב ומחסור.
פשוט.
ואין כאן הבדל בין אנשי רוח לחומר, בין יראי שמים למתפלשים בחול. לכולם דין זהה.
תאמרו, אז מה, שלא אתלונן יותר?
תתלונני, תתלונן, אדרבא, רק חשוב על טיב הזרע שבפיך והאם אתה באמת חפץ לפזר אותו על אחרים או לא. 
מושלם יצא לי, נוטף מין אבל מרגיש מדוייק להפליא.

מברכת אותנו בשנת ווטסאפ וחגיגות הורים מלאות יצר שפע וברכה, במובן הרומנטי המרגש והטוב של המילה.



יום שני, 29 באוגוסט 2016

אינני מבינה למה כל דבר נועד

שבוע 30. הסלט הולך ונחתך דק יותר ויותר. קשה לאתר לאן התפזרו החתיכות הקטנות של המחשבות. מחשבות לא סולחות, לא אוהבות, מחשבות שמאשימות את הזולת במגמתיות מניפולטיבית. חלקים מהסלט נפלו ונדבקו על הרצפה, אחרים לשיניים והרוב השתחררו בשרותים.

יש "כוכבים עולים" שזוכים למנה גדושה יותר של האשמות לעומת אחרים שנעלמו כלא היו. אלו מתחלפים תדיר ואם תשאלו אותי בעוד שבועיים שוב לא אזכור את מי האשמתי במה.
אחד השעורים האהובים בקורס בניסים הוא "אינני מבינה למה נועד כל דבר". 
אפשר לשאת את המשפט בשקט, ברמות שונות של הבנה, אם לשם התגוננות, או התבוננות, או עצירה.
והנה אני מנסה להניח משפט עדין וחומל זה על לוח לבי והאגו ממהר לסלקו, כמו צד הפוך של מגנט. זה לא נדבק. אין משטח נחיתה למחשבה ואין לה אחיזה. ההפוגה באה לרגע ורבע ומייד נעלמת. 
איך זה שכוחות כל כך אדירים וכלים כל כך יפים וברורים עומדים לרשותי, ואני מבינה ומכירה את סגולתם, כבר נוכחתי גוף ונפש בממשיות הריפוי שלהם, והם לא מצליחים להשפיע עלי?

אני תוהה האם מרירות נפש מחלחלת אל התינוקת שלי, באיזה מינון ומה ההשפעה.

היום ביקרתי אצל אחות קופת חולים לליווי הריון. ישבתי שבעת רצון במשרדה לאחר שעברה על כל נתוני הבדיקות, לחץ הדם, המשקל, השתן. ואז ביקשה אותי למלא שאלון על מצב הרוח שלי ושאלה האם אני מרגישה בטוחה בביתי. את השאלה מייד סייגה ואמרה שכך מבקש ממנה הפרוטוקול. השאלון בדק האם אני בדיכאון או מפתחת סימני דיכאון שלרוב ניצניהם מבצבצים כבר בשבוע 26 להריון. 
האם אני בטוחה בביתי? אמרו נא יושבי ארץ, האם אתם בטוחים בביתכם? 
לאיזה בית את מתכוונת אחות קופ"ח יקרה? לבית הפיזי? הרוחני? ללבנים או לבשר? 
כן יש לי בית משלי והוא נעים ונח וכל מה שיש בו אני אוהבת, למעט כמה חפצים מיותרים. איש אינו מאיים על חיי ושלומי. להיפך, כל מי שיושב אתי כאן בביתי אוהב אותי ומרגיש אותי במלואי. אין בכל אלו להעיד על בטחון או שלווה.
פסקתי נחרצות בשאלון ובעל פה שאינני בדיכאון. הרשויות והפרוטוקולים אינם מתעניינים בפילוסופיות ומהלכי עומק. הם מתעניינים בשקט ביטוחי.לשאלונים שטחיים מגיעות תשובות שטחיות. המציאות הרבה יותר מרובדת ומורכבת. 

מה, שאספר לה שגם עכשיו- כשהוספתי 12 ק"ג למשקלי, נפשי שקופה מתמיד- רואה הכל ומראה הכל, ראשי כורע תחת נטל המחשבות הטורדניות- אני מוסיפה לצעוד על חבל דק מעל תהום מחזיקה בקושי שני דליי מים לאיזון? 
לא רואים עלי את כל המאמץ. אני יפה וזוהרת, ההריון שלי נראה יפה עם ובלי בגדים. ביתי נקי ובמקרר שלי יש אוכל. הכביסה מתכבסת ומתקפלת, הילדים זוכים לתועפות אהבה, החשבונות משולמים בזמן וגם למינוס בבנק שלום. עדיין, כל קליפות כדור הארץ רוחשות תחת רגליי. אני רואה יותר מדי, חושבת ומרגישה יותר מדי ואין בי די מקום להכיל. 

מנגנוני ההגנה מאותתים לי להרפות. לקחת צעד אחורה מכל משימות החיים השאפניות, לתת לעצמי להתכנס פנימה בשקט ולשחרר. אבל האגו שלי מפרש שקט ונסיגה כחולשה ומוות. האגו שלי זועק שמקומי ילקח ושמי ימחה מעל כל הדברים הטובים שבראתי.
אני כל כך רוצה לנצח במשחק, להיות מלכת המגרש ולזכות בכל הכיבודים המגיעים לי. להיות היחידה והבלתי מנוצחת, רבת התושיה והחסד, מצילת המצב האולטימטיבית, הגאונה שנמצאת רגע אחד לפני כולם במקום הנכון.
כל כך רוצה להוכיח אחרים על טעויותיהם הגסות, על התערבויותיהם החזיריות בעניינים לא להם, בלילות כששנתי נודדת אני לא רוצה לשמור לעצמי כלום. אני רוצה להטיח ולהשפריץ. לפגוע לנתץ ולהרוס מפעלים שבניתי, לקרוע מגזרות נייר עדינות שעמלתי עליהן בלי די. רגעים בהם אני לא נעצרת לתת דעתי על כך שכשאשרוף בחוץ אשרף גם בפנים.

זו אחת ממשימותי המיוחדות בחיים האלו. לרחף בשקט מעל פי תהום וגם מעל גבעות חצץ חדות. להבין בצורה מוחלטת את ההדדיות שבקיום שלי. רק נדמה לי שאני לבד נושאת בנטל. למען האמת אני חלק חשוב מריקמה אינסופית, כמו מנדאלה עתיקה שכל צלע וקשר בה הם רבי משמעות. אינני מבינה את ההגיון שעל פיו היא משנה צורתה, אבל אני נדרשת מתוקף מהותי להשתנות יחד אתה בהתאם לצורך רחב יותר, עמוק יותר ונצחי יותר שעיני הגוף לא יכולות לראות גבולותיו.
אני מתבקשת איפוא לוותר על ראייתי החדה והנוקבת, השופטת והנועצת ולהתמסר לכוחות גדולים ממני שיניעו אותי. לשמור על עצמי כחומר גמיש ולשחרר את התודעה שלי מהפחד הצובט.
להיות ציירת עיוורת.

אכן, אינני מבינה למה כל דבר נועד.

יום שבת, 20 באוגוסט 2016

נשמות תועות בשלוש בלילה

הגיעה השעה שלוש. זו השעה בה אני מתעוררת כל לילה. חם לי, או שקר לי מהמזגן. לא נח לי על צד ימין, גם לא על שמאל ולא על הגב. אני עושה בדיקה משולשת באינסטה-פייס-מייל ותחנת הכח מתחילה לעבוד. בדרך כלל לא עוברות 3 דקות עד שאני מתחילה לכעוס, להצטער ולנדנד לעצמי על דברים. האגו שלי זוקף ראש, בלילות הוא תמיד עירני יותר מכל שאר המערכות.

אתמול בלילה עפתי לתקרה בשנתי פעמיים. אני נזכרת עכשיו שכשהייתי ילדה הייתי עפה מלא בשינה, בדרך כלל בין כתלי הבית. זו היתה חוויה ככ חזקה ומוחשית, עד שבשנתי היה לי ברור שיש לי יכולות תעופה ולפעמים לא הצלחתי להבין איך זה שכשאני ערה אני לא מצליחה לעוף.
לפני כמה שנים כשישנתי בבית של דודים שלי בטורונטו יצאתי למסע ארוך ועפתי דרך קירות לבית של שכנים שלי כאן בגבעתיים. מדהים כמה שמעבר דרך קירות הוא קל ופשוט.

מה שמעניין בתעופות ובמסעות האלו הוא החזרה אל הגוף. לוקח זמן לנחות חזרה ולהכנס למידותיו. ויש משהו קצת מפחיד בזה, כי לא תמיד נקלטים בו בקלות.
בעצם עזבתי את "הבית" עם דלת פתוחה ויצאתי לשוטט ולכו תדעו מה קרה בינתיים, כלומר, אולי נכנסו אחרים במקומי?
אם יש תחושה מזוהמת כשחוזרים, כאילו טעם רע בפה ובהוויה, אז יש מצב שנכנסו. כך אני מזהה את זה. לכן אנשים שמורדמים ביודעין מכל מיני סיבות צריכים "לסגור את הדלת" לפני שהם יוצאים.
אתמול כשעפתי בשנתי לתקרה פעמיים וזה היה מאוד נעים, כי ביקשתי בחלומי מהאהבה לקחת אותי וככה היא אספה אותי אליה לרגע, כשחזרתי לגוף שלי לא היתה תחושה של לכלוך וזרות. אבל כן מייד התעוררתי לעובדה שאני לא לבד עכשיו. אני מארחת ומגדלת תינוקת בבטן שלי. והיא זקוקה לכל ההגנה שלי. אסור לי לעזוב אותה לבד ולשוטט בלי השגחה. לכו תדעו מי יכנס?

אמרה לי חברה לפני כמה זמן שתינוקות בבטן גם ככה לא נמצאים כל הזמן. כלומר הגוף שלהם כן, הם גדלים וזזים והכל. אבל הנשמה שלהם משוטטת, עוד לא עברה לגור דרך קבע בגוף. תהיתי לאן משוטטת תודעה או נשמה של יצור שטרם נולד. נגיד אני, רוב השיטוטים שלי, אם זה בחלומות או במדיטציות או כשאני מציירת, הם בדרך כלל למקומות שהפיזיות שלהם דומה למציאות. מקומות שאני מכירה מהחיים האלה על פי רוב. אבל תינוקת שלא יודעת איך העולם הזה נראה, לאן היא הולכת? את מי היא מבקרת?

אני מרגישה שאני צריכה לעשות עכשיו החלטות משותפות איתה. זה כבר מעבר לרמה של "להקשיב לגוף שלי" כשלא נח לי עם משהו. זה ברמה של להיות אתה בדיאלוג, להכניס אותה לשיח הקולקטיבי שמתנהל בראשי מול העולם. זה לתווך אותה לילדים שלי ולדני. 

ההתכנסות שלי פנימה הולכת ומתעצמת מיום ליום. פחות מסוגלת להכיל את מה שקורה בעולם החיצון, את ההתמודדויות השונות שהחיים מביאים. אני מתמלאת חוסר סבלנות וכעס כלפי כל מי ומה שמוציא אותי מהריכוז הזה פנימה. מהשקט שלי. אני צוללת אל עין הסערה, אל האין. כאילו מנסה לבנות לעצמי רחם שיכיל ויזין אותי. מרחב מוגן, שקט, חשוך, שפוטנציאל ההתרחבות בו הוא אינסופי. מן תודעה של מקום שהוא גם נקודת מוצא, גם תחנה סופית וגם תחנת מעבר. 

הגם וגם נוכח במלוא עוצמתו. האדירות שבבריאה שבתוכי מול הפגיעות המוחלטת. יצירת החיים הנחושה והרוחשת מול הכמיהה להשתתקות, להדממה, ללא להיות בכלל. היופי והכיעור, התאווה והגועל, האהבה למה שיש לי והסלידה ממנו.

מה עוד תובעות ממני ההתעוררויות האלו בשלוש בלילה?

יום חמישי, 21 ביולי 2016

הדבר היחיד השפוי הוא זה שזז לי בבטן

אני עוקבת אחרי כל השיחות, הדיונים, הצנזורה, הפוליטיקה של מה שקורה בשנקר. ת'אמת, אני לא מבינה ממש מה קורה. שום דבר לא נראה לי הגיוני כבר.
אני חושבת שאם זה היה המצב לפני 15 שנה, והייתי מודעת אליו, לא הייתי הולכת ללמוד אמנות בכלל. בשום מקום. וזה לא שאני כזו אמנית רדיקלית, חתרנית, מחאתית. המחאות שלי שקטות, מרומזות, אוניברסאליות. לא תוקעת לאף אחד אצבע בעין באופן אישי, לא רבה עם אף אחד ברשת.
אבל עדיין, עצם העובדה שהייתי יודעת שאסור לי דברים, היתה מונעת ממני בכלל להכנס לזה.
כי לא הייתי מבינה בכלל למה כדאי לי. באמנות, מבחינתי, זה הכל או כלום. אם מותר לי רק חלק, אז מבחינתי זה לא מותר בכלל. אפילו אם זה מותר, אבל מותנה בועדות, בצנזורה ובתביעות אפשריות.
רגע ציצי מותר? של מי, שלי זה בסדר? ושל שלי יחימוביץ'? ואם זה עם פטמות סגולות אפשר? 
אה, רק בכחול? טוב. קובאלט הולך? אוקי. מהיום מותר לצייר ביצים של חברי כנסת, אבל רק בכתום עם נקודות צהובות. כדי שלא יזהו מה של מי. ביצים לא מזוהות אפשר. אבל אם כתוב גלעד ארדן אז לא.
אם את החופש להביע את עצמי מנהלת פאניקה, אין לי שום חופש. 

בדיוק אני קוראת ספר על לידות. מקווה לברוא לעצמי חווית לידה מתקנת לזו שהיתה לי בלידה השניה. ובספר כתוב, שאם היולדת בלחץ ובפאניקה, הסיכוי שהגוף שלה ישתף פעולה, ישתחרר ויוליד, הם קטנים עד בלתי אפשריים. זאת אומרת, שאם אני מפחדת לצייר דברים, ולו בגלל שמץ הידיעה הקלוש ביותר שיצנזרו אותי עוד לפני שמישהו יראה את זה, אין סיכוי שאצייר אותם. עצם הידיעה שקרה מקרה כזה כבר תגרום לי לחשוב פעמיים אם זה מותר.(ואת מי שואלים אם מותר?)
אני אבלע את הדימויים שלי כמו שמישהו בולע התעללות רבת שנים ומדחיק. ואפילו לא משנה אם הם חתרניים או לא. כי אני אדם צייתן. אני לא מסתבכת עם החוק. בגלל זה בין היתר בחרתי להיות אמנית. ככה אני יכולה לחיות עם הפיצול שלי. להיות אדם נחמד ומנומס וצייתן בחברה, אבל גם לנבל את הפה ולרצוח כשצריך. במטאפורה. עצם היותי אמנית מאפשרת לי את הפוטנציאל להיות כל דבר, לדבר מכל גרון בכל קול שנראה לי. וכשזה מותר אבל רק חלקית, מבחינתי זה כבר לא להיות אמנית.

ובגלל זה אני לא מצליחה לעכל ולהכיל מה שקורה פה. אני כנראה לא אשכב על בריקדות ואבעיר צמיגים. יותר סביר שאארוז מזוודה ואעבור לפורטוגל לחיות ביער. איפה שעוד נותר צל של היגיון קיומי. אז הילדים שלי לא ידעו חשבון הנדסה ותנ"ך. ילמדו מהקופים לטפס על עץ, זה גם חשוב בצוק העיתים.

נדמה לי פתאום, שאולי כאן ועכשיו, לנוכח המצב, אין מקום בכלל לאמנות שהיא לא חתרנית. מציבה מראה ומשקפת לחברה את כל תחלואיה המבאישים. כמו שנערה מתבגרת עושה לאמא שלה. בלי בושה ובלי חשבון. ואם לא זה, אז כלום. זה לא הזמן לצייר לימונים בקערה. 
ואני סוג של ציירת לימונים בקערה. זה די בעייתי ואני צריכה להבין עם עצמי מה אני יכולה לעשות בקשר לזה.
כי כרגע, במצבי, כשהדבר השפוי היחיד שישנו הוא זה שזז לי בבטן, לא באמת מעניין אותי עד כדי כך העולם החיצון. מעניין אותי לברוא דבר בריא. בריה בריאה עם אינסטינקטים טובים ולב חומל.
וכשמכה בי חוסר החמלה, הגועל ומחשבות הנקמה, אני מבינה שזה אוטו-אימוני ואני חייבת להסתלק משם, לפני שיגרם לי ולה נזק.


הדבר היחיד השפוי הוא זה שזז לי בבטן, 22*28 ס"מ, פסטלים ודיו על נייר

יום ראשון, 26 ביוני 2016

מה שמעניין אותי עכשיו

זכיתי בלוטו. אני בהריון עם בת ונשארו לי עוד ארבעה חדשים עד שהעקרבית תיוולד.
אמא ובת עקרביות זה סגולה למערכת יחסים בריאה, שוצפת, מוצפת, גועשת באהבה וביצירתיות.
עד עכשיו אני חיה רק עם בנים בבית ונהינת מכל רגע. תמיד התחברתי טוב לתדר הגברי, גם יצא לי מעולה כי כל הבנים בבית שרופים עלי והם רגישים ופתוחים כמוני. אני בכלל חצי בן אם לא יותר מזה, פחות בלוק יותר בפיל. 
עם בנות זה סיפור אחר. שם אני מרגישה שיש לי הרבה עבודה. גם מול עצמי, מול המין הנשי בכלל ומול בתי שתיוולד בשעה טובה בסתיו בפרט. אני סובלת מהרבה קלישאות שקשורות לנשים למרות שמביש להודות בזה. נשים יותר חלשות, נתונות בקלות לניצול ותקיפה, קלות דעת, תחמניות, פתייניות, שקרניות, סכסכניות, טרחניות ובוגדניות. לא כולן, אבל הרוב. 
מביש, אמרתי?
יתכן שאני חושבת את כל זה על עצמי, למרות שבחלק מהסעיפים מעולם לא חטאתי.
זה דבר רבותיי שצריך לרפא ודחוף, במיוחד אם יש לי שאיפות לגדל אשה חפשיה עצמאית ומלאת בטחון בבית.
איך עושים את זה בכלל? עם בנים זה כל כך פשוט. אני מדברת אל לבם, מפעילה אצלם מלידה את חוש הביקורת, את העיניים הפקוחות, את הנחת היסוד האבסולוטית שבכל אדם שוכן יסוד של טוב, גם אצל המבולבלים ביותר. ואת השאר הם יטפחו לבד מתוך נסיונם ותבונתם.
כשאני חושבת על בנות, נדמה לי שצריך להזהיר אותן קצת יותר מיצר הרע הרוחש בקרבן ואצל אחרים, להיות זהירות, להסתכל אלף פעם אחורנית ברחובות חשוכים ובחדרי מדרגות, לא להכנס לחדרי אשפה אחרי חמש אחרהצ, לא לסמוך על כל אחד. 
בואו נגיד שתחושת חופש ועצמאות לא באמת יכולות לנבוע מסדרת אזהרות מסוייטת.
אותי באופן אישי חינכו ככה, דרך סיפורי אימים על נאוה אלימלך ועוד מקרים מסמרי שיער שנגמרים באיברים שנפלטים לחוף בשקיות זבל. סה"כ יצאתי די בסדר. זהירה מדי, אבל לפחות דקה אחת לפני סכנות פוטנציאליות.

אני רוצה לגדל בבית שלי, אצלי ומתוכי אנשים שעושים שלום. אנשים שמאמינים באנשים. שמוכנים להירתם וליזום, לברוא דברים טובים בעולם. שמתעניינים בשלומם של אחרים. אנשים חזקים מלאים באור. בעיני כך נמדדת איכות חיים. גם כי חושך לא מגרשים במקל.
וזה למרות שלדעתי נשאר לנו כאן על כדור הארץ מקסימום 50-500 שנה. לא יותר. 

אז מה שמעניין אותי עכשיו זה:

1. שתיוולד לי בת בריאה
2. שאצליח לרפא את החלק הנשי שבי לפני שהיא מגיעה
3. שאגדל אותה באור ובחופש מפחד
4. שיהיה לי מספיק זמן לנוח וכסף בשביל זה
5. שאני לא אתחרפן


יום חמישי, 16 ביוני 2016

על יוזמות שבאות מהלב- קורות הקמת גן תפוח האנתרופוסופי

אם פעם הייתם אומרים לי שיום אחד אוביל הקמת גן אנתרופוסופי בגבעתיים, הייתי חושבת שהשתגעתם.
כילדה ונערה אף פעם לא הייתי מתנדבת לכלום. הכי ראש קטן, מעדיפה להתעסק באזור הנוחות שלי בדברים שחשובים לי ולא להכנס בכלל למועצות וועדות. למה? כי זה הרגיש לי מגרש פוליטי, מלא משחקי כח, אינטרסים, מקום בו אפגוש את עצמי בצורה מאוד לא מחמיאה ולא נעימה. קטנה, מוחלשת, מושתקת, חסרת נוכחות. שאף אחד לא יגלה חלילה שאני בכלל לא יודעת על מה אני מדברת. שלא יחשבו שאני שקרנית וטיפשה. העדפתי לא לנסות להוביל ולהשפיע על דברים מתוך פחד להכשל ולחזור הביתה עם זנב בין הרגליים.
בפרק האחרון במשחקי הכס ליידי בריאן האבירה המשרתת את סאנסה סטארק אומרת לעוזר שלה פודריק לשלוח לסאנסה עורב (דואר) כדי לבשר שנכשלה במשימתה. היא אומרת את זה בגאווה. תגיד לסאנסה שנכשלתי. וחשבתי לעצמי, שזה לא פחות מעורר הערכה כשמישהו מדבר על ה"כשלון" שלו ממקום גאה. שלוקח אחריות על צעד שעשה, מבין צעדים רבים. התוצאות הן בלתי צפויות אבל הכוונה היא שחשובה. עשיתי כל מה שיכולתי. זה לא עבד. וזה מאוד אמיץ בעיני לדבר ככה על דברים שניסיתי ולא הצליחו.
למה אנחנו כל כך מצניעים כשלונות? ולמה זה כל כך מביך אותנו כשדברים התפתחו אחרת לגמרי ממה שתכננו. הרי כשמישהו מספר על כשלונו לאחרים, יש תמיד איזו אנחת רווחה בקהל, כאילו השתחרר כפתור. הו, כן. כשלון זה משהו שכולם יכולים להזדהות איתו, אבל מעטים מעזים להודות בו. הכשלון יתום ולהצלחה הורים רבים מספור.

אם נלך טיפה אחורנית, יש שתי בעיות. הראשונה, הנסיון לשלוט במתרחש. לקבוע עובדות ולהחליט שכך בדיוק צריך להיות דבר מסויים, ואם לא יהיה כך, הוא נכשל.
יצאה תוצאה כלשהי ואנחנו מייד שופטים אותה כרעה או טובה.
השיפוט הזה מאוד מכאיב ומייד יוצר תנאים מתסכלים. רציתי להשיג משהו ולא השגתי אותו. אני רואה עצמי מקופחת, חסרת מזל, אף פעם לא הולך לי, אני לוזרית וכו. כל אחד נעצר איפה שנעצר.
וזה מוביל לבעיה השניה. החוויה הכל כך קשה שנוצרה ממה שפירשתי ככישלון, מתווה בהכרח את צעדי הבאים. אני חוששת לנסות שוב, אני מרגישה חלשה, לא מספיק טובה וחסרת השראה לנסות דבר מה אחר.
מכאן שהשיפוט והרצון להכריע בתוצאה הוא הבעייתי.
לפני כמה זמן, דימיתי את ההתפתחות של הדברים ככוס מים שנשפכת, או כנהר שזורם. המים הולכים לאנשהו. הם תמיד הולכים לאנשהו. זה שהחלטתי שאפיק א' יותר טוב מאפיק ב' זו בעיה שלי ושם אני יוצרת תקיעות. הייתי יכולה באותה מידה לומר, טוב, זה זרם לשם וזה המצב,
עכשיו אפשר לנסות משהו אחר. או לחכות קצת ולהרגיש מתי כדאי לי לנסות שוב.
אם משחררים את הפחד והתסכול מהשליטה בתוצאות, הרבה יותר קל לנסות שוב, ובעיקר אפשר להרגיש ולמשש בקלות רבה יותר את הדופק של הדברים. האם זה באמת הזמן המתאים? האם באמת בא לי לנסות שוב? או שאני סתם עושה את זה מכורח האינרציה והאגו?
קל יותר להקשיב ללב ולשמוע אם זה הדבר הנכון בשבילי עכשיו. כי אם זה כן, עושים את זה ממש מעולה וגם הרבה יותר קל להתנהל מול התוצאות. לראות בהן חתיכות חימר שאפשר למעוך ולהרכיב מחדש. יותר מזה, מי שעובד בצורה כזו גמישה ויצירתית, מתוך תחושה עמוקה שיש דימוי או רעיון טוב שאפשר לחלץ, מעשה טוב ונכון שאפשר לעשות, מייד מרגישים את זה וכל הסביבה מתעוררת לזה ומשתפת פעולה.
אם אני נחושה, גם כשאפגוש בדרכי כמה וכמה אנשים שאומרים לי שאין סיכוי, זה לא יקרה, זה לא יעבוד, תחנות רוח, בלבולי ביצים, הכל אבוד, אני אוכל להקשיב להם עד הסוף בלי לצאת משיווי משקל, בלי לאבד אמון, להישאר בפוקוס ולהמשיך להתקדם לעבר החזון.
פעלתי כל הזמן מהלב, ועקשנות שבאה מהלב היא עקשנות שנעים לשאת ונעים לתת. וגם נעים בוודאי לקבל. זו עקשנות שהיא חיננית, מעשית, מכירה בגבולות אבל רואה מעבר להם.
לעומת, אני מנחשת, עקשנות שבאה ממקום לוחמני, נקמני, של כעס ושל מגיע לי ושל אכלו לי שתו לי. שזו עקשנות שהיא קשה מאוד להכלה מבפנים ומבחוץ. וכולם מפסידים ממנה.

דבר נוסף שאי אפשר לוותר עליו הוא אמונה אמיתית ושלמה בניסים. ניסים הם ביטויים של אהבה, וכשרואים ומכירים בהם, טבעם להתרבות עוד ועוד. בכל רגע שמשהו בלתי מובן, תקוע, לא נעים, אני משחררת את הסיטואציה ממני הלאה אל מרחב הניסים. תתארגנו לכם מחדש, עניינים יקרים, אני אלך לשתות קפה, work your magic! ברגע שהסכמתי להתיר ולשחרר את עצמי מכבלי הפלונטר, בעדינות, להניח לו, אפשר שדברים יוכלו להתארגן מחדש. כי אני לא מחזיקה בהם כל כך בכח. לא כופה עליהם את עצמי. והם ועוד איך מתארגנים מחדש. בין אם אפקטיבית מבחוץ או שאני פשוט הצלחתי לשחרר ובזכות זאת לשנות גישה לגמרי ולארגן אותם מחדש.

שוב ושוב התקשרנו, נדנדנו, סימסנו, מיילים, פייסבוק, התארגנויות, מחשבות חדשות ויוזמות לבוא מכיוון זה ומכיוון אחר. חלק מהנסיונות היה ברור שהם לא מדוייקים אבל ניסינו בכל זאת, חלק אחר הרגיש כמו מכת פטיש בום על המקום.
ובסוף, זה קרה.
עיריית גבעתיים הסכימה להרתם ולקבל את היוזמה שלנו, קהילת ההורים שביקשה גן עירוני אנתרופוסופי בעיר. גן שכל ילד וילדה בעיר מוזמנים להרשם אליו ולזכות בחינוך וולדורף, עירוני, שוויוני וקהילתי.

פגשתי את האגו שלי בדרך כמה וכמה פעמים במפגשים מאתגרים. כשהאגו שלי תבע את כל הכיבודים לעצמו, כי לו זכות הבכורה, כי הוא זה שלכאורה עשה הכי הרבה וכולי וכולי.
אבל האמת היא, שכל היוזמה הזו היא כמו פרקטל (גאומטריה של פתית שלג), כמו מנדלה.
המציאות הזו לא יכלה להיברא ולהירקם ללא כל אחד מהפרטים הקטנים ביותר שהרכיבו אותה. כולל אלו ששפטתי כטובים ומועילים או כגרועים ומכשילים. לכל אחד מהפרטים היה תפקיד חשוב ומרכזי באופן שאינני מסוגלת בכלל להבין.

אז הובלת פתיחת הגן כמעט נסתיימה, זה קורה בספטמבר הקרוב ובעוד שבוע תבחר אשת חינוך שתוביל את העניינים מכאן הלאה ואני אוכל להתפנות במלואי לעבודת הסטודיו.
אבל יש לנו עוד המון עבודה כקהילה ואני מברכת אותנו שנשמור על הרוח השיתופית והלב הפתוח ונזכור להיות גמישים עם האתגרים שנכונים לנו בהקמת הגן, להמשיך ולראות את טובת הזולת כטובתינו ולגדול יפה יפה וגבוה גבוה.

גן תפוח הוא ילד של הרבה הורים, אבל נולד גופא מזיווג מאוד מוצלח שלי עם יעלה להב רז, אשה חכמה, מדוייקת, חרוצה, לוחמנית, מאמינה, מלאה אהבה ורצון טוב (ואמא של עמליה ואחינעם) שיחד הלכנו את כל הדרך הזו בצורה מעוררת השראה, הנאה ושמחה.

תודה יעלה על כל מה שלמדתי אתך ובזכותך! תבורכי.




יום שישי, 27 במאי 2016

מוות ומהות, קצת על יוסי

יוסי ברגר מת. לא ראיתי אותו כמעט בשנים האחרונות. פה ושם בפתיחות, בתערוכות, בכאלה. לא היה לי שום זכרון טרי ממנו, אבל מאוד הערכתי וחיבבתי את האישיות שלו, את האופן בו התבונן ודיבר על אמנות ועם אמנים ואת האמנות שלו עצמה. אהבתי והתרגשתי ונעצבתי ממנה. פגשתי בלוויה אמן אחר שאני אוהבת מאוד. שאל אותי, גם ללוויה שלי תבואי? אמרתי, בטח, אם לא אמות קודם. מה פתאום שתמותי? שאל בחיוך והסתלק.
חשבתי שאם היתה נופלת פצצה בבית העלמין מנוחה נכונה, היו צריכים להקים את העולם האמנות מחדש. רבים וטובים מעולם האמנות באו לחלוק לו כבוד אחרון. בשקט. בלי הספדים לבקשתו. היה מוזר, משונה וקורע לב. לוויה היא ארוע מאוד אינטימי בעצם. כשאתה פוגש פן של החיים, או המוות של אדם ומקורו נחשף. כל עמיתך ומכריך רואים את אמא שלך קרועה לגזרים, מייבבת אל השמים. לא היה צריך יותר. זה היה מחזה בלתי אפשרי. היו שקראו לו אכזרי, או אמרו, איך עושים דבר כזה? לאמירה הזו קשה לי להתחבר. מה זאת אומרת, הוא חייב למישהו משהו? הרי החירות המלאה היחידה כמעט שיש לאדם היא לחיות או למות. והיא שייכת רק לו. נכון שלאנשים יש מחוייבויות שונות בחיים. אבל אם הם מקבלים קריאה ברורה להסתלק מכאן, והם לא יכולים לעמוד בפניה, האם צריך להאשים אותם באכזריות? לא בטוח.

הנסיבות הן טראגיות ביותר. אבל אני תמיד מרגישה, כשמישהו מת, שבוודאי באה לו הקלה מעול העולם הזה. שערו בנפשכם, לא להתמודד יותר עם פרנסה, דחיה, דכדוך, מחסור, שיעמום, חשבונות, רשויות, מחוייבויות. נגמר, ביי, לחפשי. לא מרגש אתכם? אותי זה מרגש. ממש הייתי רוצה. כבר עכשיו. לא מהמקום שמבקש נפשו למות. אלא מהמקום שמבקש להתנער מהבלי העולם הזה בעודי בחיים.
מעולם לא היו לי מחשבות ממשיות להסתלק פיזית, אבל אני כן זקוקה להקלה ושקט. מסרבת להיות שפחה נרצעת לנסיבות הקיומיות המשעבדות. התקשורת, הפוליטיקה, החברה, היצירה, המעמד שלי בעולם, ההישגים שלי. העולם הזה מבולבל לגמרי, זה ברור. עצם העובדה שאנשים מתנכלים זה לזה, בזים, משמידים ומשחיתים גוף, נפש ורכוש, צמאי דם, כסא וכסף, זה בלבול מהותי בתפקיד שאנחנו בכלל זכאים לו על פני העולם.  באופן עקרוני, במהות, התפקיד היחידי האמיתי שיש לי ולכל אחד אחר כאן, הוא להתחבר, לשתף, להתאחד, לאהוב ולעשות שלום. איך זה יתכן שכל כך הרבה אנשים אינטליגנטים יותר ופחות מקדישים חיים שלמים למשחקי הבלים מופרכים? להגיד את המילה האחרונה המושחזת יותר, לפצוע בסטייל, לגזול באלגנטיות, לתת מכה מתחת לחגורה, המרוץ אחר היד העליונה. בזים למישהו אחד אבל מכבדים מישהו אחר. מה ההבדל באמת? לא היה מאתגר יותר לנסות לתת יחס שווה לכל אחד? בלי התגוננויות ותקיפות. בלי התנצלויות וסיוגים. ככה, להיות גוש בשר אנרגטי שוחר טוב, בלתי פגיע שמזמין אתכם לקפה. לא תבואו?